Brandul “inocentei” politice

ANALIZE — By on at

Comunicarea politica reala si nu demagogia ieftina de campanie este obligata de bine de rau sa se sprijine pe “calitatile” reale sau imaginare pe care alegatorii pot sa le atribuie candidatilor politici. Arta unei astfel de comunicari rezida in capacitatea celor ce pregatesc imaginea unui candidat in a crea un produs vandabil, o imagine nu neaparat pura cat consumabila, care sa fie in ton cu valorile cautate de alegatori. Concret, diferenta specifica fata de marea masa hulita a politicienilor trebuie sa fie minima dar de  un efect maxim.

Pentru cineva care este legat deja prin nume de politica, cum este cazul Elenei Basescu, si care apartine prin nastere, aristocratic deci, elitei politice, sintagma de persoana politica ii este proprie, oricat ar parea de deplasata aceasta constatare. Ea este nascuta intr-o familie ce a devenit politica prin tatal sau. Aceasta nu inseamna ca era obligata sa intre in politica dar are avantajul net al unei legitimitati  superioare fata de cei veniti din alte sfere de activitate in arena dura a politicii dambovitene.

Daca asta a fost alegerea ei  sa se implice in politica, calitatea de persoana politica  ii este in consecinta usor de atribuit, in contextual unei legitimari de natura “aristocratica”. In aceasta situatie sunt toti copiii membrilor de partid din esalonul doi care astazi sunt implicati in politica.

Usurinta cu care se realizeaza aceasta alaturare intre un “produs” si o “eticheta”, aparent imposibila, intre “Elena Basescu” si “persoana politica”, pare incredibila dar ea are loc tocmai datorita faptului ca in mintea consumatorului ea a avut deja loc odata cu accederea lui Traian Basescu la putere. Rationamentul prin alaturare, desi nu are valoare de adevar, este o” logica” specifica gandirii de zi cu zi, si nu face exceptie in privinta optiunilor politice ale alegatorilor.

Daca la genul proxim “miracolul“ a avut deja loc fara voia noastra, la diferenta specifica toata arta celui care a propus participarea Elenei Basescu la “jocul de-a politica” este suscitata la maximum. Optiune primara si de efect, datorita sanselor ridicate de a fi acceptata de alegatori, aceasta diferenta specifica  se concretizeaza in “inocenta” politica pe care noul produs politic poate sa-l imbrace.  Si acesta este jocul la care se preteaza,  mai usor decat in cazul lui Crin Antonescu, discursul si “produsul” Elenei Basescu, de la acronimul prin care se prezinta, la micile elucubratii si scapari pe care le are. Personajul perfect pentru o piesa usor dramatica, dar cu accente sigure de umor.

De ce “inocenta”? Cand ne uitam la politicieni ne cutremura lipsa lor aparenta de inteligenta, de fluenta verbala sau de alte abilitati intelectuale. Dar politica este de fapt o arena in care se duce o lupta crancena intre valori si nu intre inteligente. “Inocenta” aristocratica “a la Eba” este o gura de aer proaspat, usor dulceag, pe o scena cotropita de mercantilsmul ieftin al fanariotilor nostrii dragi.

Tags: , ,

3 Comments

  1. Fix Up says:

    By bau bau, June 3, 2009 @ 11:39 am

    au fost destule cazuri in traditia monarhiilor occidentale cand apartenenta de sange l-a legitimat pe fiul idiot sau imoral drept succesor la tron. noroc ca nu-i ramane fiicei tronul la cotroceni. nu cred insa ca EBA ar fi o animala politica si nici o “aristrocrata”. si nici nu pare sa fie pregatita de demnitatea vizata. taticul ei a facut un tzunami pe care eba s-a cocotat, insa la final s-ar putea sa o inghita un rechin politic. desigur, eba e o pata de culoare in campanie, cum zici. dar, apropo de valori, petele astea dau senzatia de usoara murdarie si nefiresc.

  2. Fix Up says:

    By Fix Up, June 3, 2009 @ 12:12 pm

    In democratie legitimarea politica o fac alegatorii cu stampila daca sunt convinsi de ce vad si aud, daca isi dau banii (creditele) pe brandul unui produs gen EBA sau nu. EBA nu este nici “aristocratica” nici “animala politica”, dar pe numele ei si pe lipsa ei de animalitate s-a construit o imagine de “inocentza” care o singularizeaza. In Romania e mai usor sa iei un outsider care are doar trimiteri la viata politica si sa faci de la zero un personaj (produs) politic decat sa “cureti” cu bugete enorme imaginea unui politician consacrat. Si apoi sa nu uitam ca EBA e “produs pentru export” la Bruxelles, unde ne trimitem ce avem mai bun in tara, selectiile cele mai reusite ale unui proces de “maturizare” politica care tine de 20 de ani dar nu a depasit grupa mica.

  3. Fix Up says:

    By bau bau, June 3, 2009 @ 6:13 pm

    Daca in locul lui EBA primim varza de Bruxelles eu unul is foarte multumit. Ca iese si cu aia f bine varza a la Cluj

Leave a Comment