Clujul de maine

OPINII — By on at

Banii straini care vin in Romania contureaza tot mai clar imaginea Clujului din anii urmatori: un oras de oameni tineri, destepti si harnici.  “Cum este posibil asa ceva cand populatia  imbatraneste si tinerii fug in Occident la munca?” se vor intreba uimiti demografii de dupa teancurile inalte de carti.  “Acum cand tara este in plina criza, oamenii sunt dati afara pe capete, si toti suferim de foame si de frig?”  va striga clasa proletara, aflata la prima generatie nascuta la bloc. “ Decat batran, bolnav si sarac, mai bine tanar, frumos si cu bani!” vor exclama sugubeti eternii boemi ai orasului, intre doua pahare de vin fiert. Ce se intampla in  marile orase pare sa contrazica tendinta generala a populatiei din Romania, aceea de a saraci si de a-si pierde locul de munca.

Pare un paradox ca in timp ce unii strang cureaua altii sunt inca ademeniti cu bonusuri peste prime peste sporuri peste salarii de baza. Poate nu chiar la fel de intens ca anii trecuti, dar voit si constient ca o strategie coerenta si intentionata a multinationalelor de a-i recruta pe cei mai buni dintre studentii care termina facultati de profil in Romania. Pentru acestia perspectiva de a lucra intr-o multinationala aici in Romania apropape de casa sau chiar acasa, bate pe departe munca de jos de prin tarile straine. Se impun bineinteles anumite precizari: multinationalele nu isi deschid la noi sedii centrale si nici nu isi muta aici directorii lor cei mai mari si mai bine platiti.  Ele au venit in Romania pentru mana de lucru ieftina si inalt calificata. Ele isi deschid la noi centre de relatii cu clientii si centre de facturare, hale de productie sau de logistica. Se munceste chiar mult iar salariile sunt mai mici decat in vest.

Ceea ce nu a reusit statul roman sa faca, sa impiedice exodul creierelor, “brain drain”-ul romanesc  reusesc sa faca multinationalele straine care vin in Romania.  Cel putin  celor care au venit la  Cluj pare sa le fi  reusit chestia asta. O confirma firmele straine cu nume sonore care isi deschid, una dupa alta, locatii in orasul de pe Somes. Ce cauta aceste firme in Cluj?  “…o combinatie unica de limbi straine vorbite, calitate si costuri competitive, forta de munca specializata… reteaua bogata de universitati de aici, o sursa importanta de absolventi talentati…” Ce mai, raiul multinationalelor pe pamant!

O data cu banii si know-how-ul multinationalele aduc cu ele o cultura organizationala croita dupa cultura occidentala. Se munceste mult si se munceste cu responsabilitate. Se fac bani si acestia se cer a fi cheltuiti. Sper sa nu suprinda pe nimeni ca orasul de maine va arata mai mult ca Polus Center decat ca Piata Unirii, mai mult ca Iulius Mall decat ca Piata Avram Iancu. Imaginea Clujului este data de cei care cred in el, vin aici si investesc timp, bani, incredere. Mare parte dintre ei sunt strainii care nu au reusit sa invete limbajul greu al mitelor si peschesurilor de la Bucuresti sau nu au putut sa ofere cifrele astronomice pe care cei de acolo le pretindeau. Si atunci au trebuit sa se multumeasca cu provincia, unde toate sunt mai ieftine. Clujul este un oras provincial, dar un oras provincial high-tech si knowledge-based, un favorit al multinationalelor ce paseste cu incredere spre viitor in timp ce alte colturi ale tarii aluneca incet inapoi spre Evul Mediu.

Tags: , , , , , , ,

0 Comments

You can be the first one to leave a comment.

Leave a Comment