EBa si extensiile…de brand

ANALIZE — By on March 16, 2010 at 07:50

Oricat am incerca sa ignoram politica, ea ramane pentru Romania  afacerea cea mai profitabila si de aceea produsele ei, bune sau rele, se cer analizate cu instrumente specifice marketingului. Nu stim daca mai mira pe cineva faptul ca Elena Basescu a castigat un loc in Parlamentul European.  “Produsul” pe care ea l-a oferit spre consum unui electorat apatic si indiferent a fost unul vandabil si usor de consumat.

Strategia  extensiei de  brand implica introducerea sub un nume bine cunoscut a unui produs nou de catre aceeasi companie. Aceasta strategie este folosita fie pentru a creste valoarea intrinseca a brandului fie pentru a revitaliza un brand care trece printr-un con de umbra, in general se obtine o plus valoare cu minim de efort  bazat doar pe reputatia numelui de brand. Vom lua datele problemei de marketing cu care se confrunta compania care a lansat extensia de brand si vom analiza modul de construire a acestei strategii precum si eventualele minusuri si plusuri rezultate in urma acestei extensii de brand.

In cazul de fata  compania pe  care o analizam este  binecunoscutul producator roman de promisiuni si manevre electorale S.C. Base…  S.A., cu un capital varsat de xxxxxxxx credite politice liber exprimate de catre alegatori in repetate randuri dar cu un profit electoral  in scadere datorita uzurii morale la care se expune in general clasa politica romaneasca aflata in exercitiul functiunii.

Se pune problema revitalizarii brandului prin metode specifice avand in vedere apropiatele alegeri prezidentiale in care compania va realiza soldarile finale, cu un discount estimat la peste 30%,  profitul intregii companii jucandu-se astfel pe  o singura carte. Se da contextul alegerilor parlamentare ca si oportunitate de marketing  pentru revitalizarea brandului in vederea cresterii capitalului politic.extensiibrand1

Solutia rezultata in urma analizelor de brand realizate de catre specialisti este aceea a unei candidaturi “independente” dar cu sprijin logistic extins a unui politician in ascensiune meteorica ce poarta cu mandrie denumirea companiei care realizeaza extensia de brand. Precizam ca nu este singura strategie de brand folosita de S.C. Base… S.A., care, datorita resurselor de care dispune, si-a permis realizarea unor sub-strategii ce sa ii permita o pozitie de semi-monopol pe piata politica romaneasca, incluzand printre altele si tactici de subminare a concurentei, preturi de dumping si altele.

Forma aleasa este cea a unui ambalaj ce exprima vitalitate, noutate si “schimbare politica”. Ca si continuturi promise cumparatorilor s-a marsat pe rezultatele obtinute de competitie in lansarea unor produse “independente”. Acestea au  realizat o segmentare suplimentara a publicului tinta, vizand in primul rand majoritatea tacuta si nemultumita, deci o extindere a bazei de cumparatori. “Independentul” si “tanarul” sunt doua atribute de brand care  functioneaza pe piata politica romaneasca, a se vedea brandurile Oprescu si Antonescu.

Avantajele obtinute prin extensia de brand astfel realizata este o cota de piata suplimentara, in detrimentul competitiei. Ce s-a realizat in mod deosebit este o intrare pe piata greu de marketat a “non-participantilor” politici, care, din cauza unor probleme de sanatate, nu consuma produsele politice. Produsul realizat constituie un succes de strategie, usor cunatificabil prin numarul de voturi liber exprimate.

Dezavantajele ce rezulta dintr-o astfel de strategie sunt legate de asteptarile ridicate ale cumparatorilor fata de produs,  care inca nu au inceput utilizarea acestuia dar care se asteapta la performante ridicate. O problema mai putin evidenta este cea a canibalizarii de produs, in care cumparatorii vechiului produs  se orienteaza spre cel nou, renuntand sa-l mai cumpere pe cel vechi, respectiv renuntand la exprimarea voturilor de la sfarsitul anului in curs. Mai mult, succesul unei astfel de strategii poate fi usor copiat de catre concurenta, existand riscul aparitiei unei intregi mode de candidati “tineri” si “independenti”, puternic sponsorizata de partide. Pe langa acestea mai exista riscul ca, dupa ce trece curiozitatea initiala fata de extensia de brand, noul produs sa-si piarda din interes si sa traga dupa el si brandul principal.

…pentru multi dinozauri politici acesta este inceputul sfarsitului, mizele comunicarii eficiente de marketing crescand exponential…

Tags: , , ,

2 Comments

  1. Fix Up says:

    By Beudean, June 15, 2009 @ 7:35 pm

    pe mine m-a surprins ca Eba s-a reinscris in PDL. Asta cum se traduce in termeni de marketing politic? :)

  2. Fix Up says:

    By Fix Up, June 16, 2009 @ 5:30 pm

    Elena Basescu a declarat inainte de a-si depune candidatura ca independent ca se va intoarce in PD-L daca va castiga. Aceasta a fost miscarea de ocolire a obiectiilor legate de integritatea unei astfel de candidaturi nepotiste, de vreme ce oameni foarte competenti au fost oricum lasati pe tusa.
    “Fata lui tata” a reusit, fara sa stie de ce, in timp ce masina politica a PD-L-ului a dormit cu poza ei sub perna in noaptea dinaintea alegerilor. EBa se intoarce acasa aratandu-i cu mandrie tatalui ei ca a luat din nou premiul intai. Habar nu are ca tatal ei a sunat la scoala sa fie sigur ca fetita lui va lua din nou premiul intai.
    Aparent inocenta, habar nu are ca este un fel de “Domnul Goe” contemporan, unde i se indeplinesc cele mai ciudate capricii. Adevaratii inocenti, copii saraci si flamanzi ai Romaniei se uita din ce in ce mai tristi spre un viitor intunecat, unde cineva ca EBa le va hotari soarta.

Leave a Comment