Ha, ha, ha… cumpara-ma!

ANALIZE — By on at

Umorul e unul din elementele cel mai des utilizate de agentiile de publicitate pentru a vinde produsele clientilor pe care-i reprezinta. Cu toate ca este des utilizat, asta nu inseamna ca nu ridica semne de intrebare si nu poate ajunge, de multe ori, sa fie controversat. Unde e limita dintre bun simt, umor, batjocura, rasism… si eficienta campaniilor respective din perspectiva clientilor? Tot patinajul acesta comic sau semicomic se desfasoara pe un lac cu gheata subtire, astfel incat riscurile de accidente/inec pot fi destul de mari. Dar, sa le luam pe rand:

Riscuri:
Un prim risc ar fi acela de a muta atentia de la produsul in sine catre reclama. Ne distreaza la maxim gluma, am ras cu pofta, dar… dupa 10 secunde de la terminarea reclamei (in cazul reclamelor TV) nu suntem in stare sa spunem ce a promovat spotul respectiv. Mai vine apoi, ca si risc implicit, simtul umorului putin deplasat din partea unor advertiseri si necorelarea acestui simt cu produsul in sine. Uneori, unele produse sau servicii pur si simplu nu se vand extraordinar de bine folosind umorul. Chiar daca poate nu e cel mai bun exemplu, desi haios, spotul de mai jos nu stiu cat de mult isi atinge publicul tinta:

Mai sunt bineinteles si spoturi care, desi cauta umorul, nu sunt perfect corelate cu produsul in sine. Atragerea atentiei asupra unui produs, utilizand aceasta tehnica de promovare trebuie sa aiba in vedere tot timpul clientul tinta, riscurile unui umor de dragul umorului fiind deseori nocive produsului vandut.
Sa presupunem totusi ca umorul este calea cea mai facila de a vinde un produs. Un alt fel de risc este acela de a nu alege cea mai buna varianta de a-l folosi. Vorbim aici de umor prin comparatie, exagerare, personificare, sarcasm, surprindere sau „poanta”. Chiar si in cadrul umorului nu e suficienta o simpla referire la acesta, ci trebuie aleasa acea varianta ce raspunde cel mai bine clientului tinta, mesajului ce se doreste a fi transmis si canalului de promovare ales.

Avantaje:
Cu toate riscurile implicate, umorul are si avantajele lui. In primul rand atrage atentia si face reclama mai inteligibila. Totodata umorul bine ales si canalizat poate contribui la o atitudine pozitiva vis-a-vis de reclama si de produsul promovat si in final la ce il doare pe client… profit crescut. Un exemplu bun din acest punct de vedere, intrat deja in folclorul urban, este cel urmator:

Ce ar trebui sa faca fiecare client/advertiser inainte de a decide folosirea umorului in campanii de promovare/publicitate ar fi sa-si raspunda la cateva intrebari:
Are legatura umorul cu produsul pe care incearca sa-l promoveze? Transmite umorul respectiv valorile pe care produsul in sine doreste sa le promoveze? Poate constitui folosirea unui anumit gen de umor o insulta pentru publicul tinta? … Si nu in ultimul rand: Vrem sa spunem bancuri sau sa vindem produse?

Tags: , , ,

2 Comments

  1. Fix Up says:

    By Emilia, June 30, 2009 @ 4:01 pm

    Da , de multe ori m-am distrat vazind reclame haioase pe net dar nu mai stiu la ce produse erau.Foarte rar se intampla sa fac legatura in memorie a reclamei cu produsul.Cand se intampla, se cheama ca reclama si-a atins scopul , cel putin cu mine.

  2. Fix Up says:

    By Fix Up, June 30, 2009 @ 8:27 pm

    La fel si la mine… Mai am o “buba”: reclamele la banci… in afara de Banca Transilvania (poate din patriotism local) restul nu-mi mai spun nimic in privinta brandului lor la 3 secunde dupa ce s-a terminat reclama.

Leave a Comment