Marketing in extra-sezon

ANALIZE — By on April 25, 2010 at 21:59

Rosiile sau portocalele  obisnuiau sa fie de sezon dar marketingul le-a facut disponibile oricand, fie vara sau iarna, toamna sau primavara. Cum mai poate fi atunci marketingul ceva in extra-sezon? Intr-o societate de consum care incearca sa ne invete cu prostul narav de a avea orice oricand si mai ales Acum, sezonalitatea in marketing pare o gluma buna. Bineinteles ca nu o sa facem marketing la Mos Craciun in plina vara! Ba da, daca am trai in Australia, Argentina, Chile sau Africa de Sud! Chiar si la americani daca ar fi pline depozitele de Mosi Craciuni si ar trebuie sa lichidam stocul cu orice pret i-am vinde la pret redus in toiul verii!

Marketingul inseamna in primul rand sezonalitate: atunci cand gandim strategia unui serviciu turistic sau al unei oferte de produse pentru vara luam in considerare, chiar daca la nivel subconstient sezonalitatea cererii, respectiv a comportamentelor de consum. Cea mai multa inghetata se vinde in Romania in 3 saptamani din luna iulie. Daca aceste saptamani sunt ploioase cifrele de afaceri ale principalilor concurenti de pe piata de inghetata pot sa sufere corectii de pana la 20%.

Cresterea concurentei pe anumite segmente de servicii si produse poate face gandirea contra-sezon o strategie profitabila. Asta nu inseamna sa vinzi aceleasi produse din sezon in extra-sezon ci sa iti regandesti oferta pentru a prinde o marja cat mai mare a clientilor ce aleg extra-sezonul pentru cumparaturile, vacantele sau micile lor delectari. Bineinteles ca turismul e cel mai dependent de sezonalitatea serviciilor sale si de aceea exista numeroase pachete extrasezon care incearca sa  compenseze macar partial pentru aceasta.

Cat de serios sunt gandite aceste oferte extra-sezon? Cu siguranta nu poti sa vizitezi o podgorie sau o ferma de cai pe o ploaie rece si urata de noiembrie. Dar la fel de bine poti sa stai la un pahar de vin in crama sau la poveste si o cana de ceai fierbinte cu crescatorul de cai cu o singura conditie: ca cineva sa fie dispus sa ofere aceste facilitati, sa le includa intentionat intr-o strategie de marketing extra-sezoniera. Pentru anumite situatii insa oricat de bine ai gandi extra-sezonul sansele sa iti reuseasca sunt minime: chiar daca trimiti un turist la un pret decent intr-o destinatie exotica in  plin muson, nu cred ca vrei sa ii vezi fata dupa 7 zile in care l-a plouat incontinuu!

Dincolo de turism lucrurile incep sa capete nunate de gri. Chiar si rosiile aduse pe prin serele lumii parca nu iti trag cu ochiul in martie sau in decembrie, ai manca ceva cu gust daca cineva de prin hyermarketuri s-ar gandi la tine. Desigur se incurajeaza consumul inghetatei iarna si consumul de ceai vara, sub forma de iced-tea, dar aceasta sunt doar extensii ale unei strategii orientata clar dupa sezonalitate. Ce este insa cert sunt evolutiile preturilor la produsele care cunosc o sezonalitate ridicata, de la biletele de avion la mancarea de Paste, care  cresc brusc pentru a scadea la fel de brusc.

Suntem de multe ori victimele sigure ale unui mecanism prea bine pus la punct in care toata lumea se inghesuie in ultima clipa pentru “a prinde” si el cel mai dorit produs sau serviciu din sezonul respectiv.  “Omul intelept isi face vara sanie si iarna car,” spune un proverb romanesc. Clientii tinta pentru  strategiile extra-sezon sunt cei care isi planifica din timp activitatile si bugetele si care sunt dispusi sa plateasca mai putin pentru un alt tip de experienta sau pentru o alta intrebuintare a unui produs sezonier. Cu siguranta nu sunt prea multi acestia dar simplul fapt ca exista si ca pot deveni clientii unei strategii extra-sezon ofera posibilitatea de a intelege cum sa iti creezi o astfel de strategie.

Tags: , , , , , ,

0 Comments

You can be the first one to leave a comment.

Leave a Comment