Marketing de oras

ARTICOLE, OPINII — By on June 23, 2010 at 12:33

Sa abordezi un oras ca un concept unitar de marketing si sa ii evaluezi avantajele si neajunsurile pare un lucru simplu la prima vedere. E suficient sa te gandesti ce cauta lumea, ce se vinde si sa aplici aceste criterii unui produs generic numit “oras”. De ce ai cumpara un anumit oras in defavoarea altuia? Sau mai aproape de realitate, daca ar fi sa alegi orasul in care sa locuiesti, fara sa fii conditionat de nimic exterior, pe care l-ai alege? Si daca ai ales un oras, cum ar putea cineva sa te convinga sa te muti, sa alegi alt oras, doar pentru ca iti place mai mult sau pentru ca cineva te-a convins, cu argumente, sa te muti? Daca ai fi un turist etern, care sunt primele 10 orase pe care le-ai vizita, cat ai sta in fiecare si mai ales din care ai pleca dupa o zi sau o saptamana si din care nu ai mai pleca niciodata? Dar daca ai fi seful unei multinationale, in cautarea unui oras care sa iti dea 16,000 de angajati valorosi si bine pregatiti?

Cam acestea sunt intrebarile la care marketingul, pentru multi o solutie miraculoasa care o torni peste lucruri si ele devin dintr-o data atractive, incearca sa raspunda. Asa cum produsele si serviciile sunt adresate unor client concreti si dispusi sa le cumpere, tot asa si orasele se adreseaza, fie ca o stiu sau nu, unui public tinta foarte heterogen si din ce in ce mai pretentios. Criza de bani si criza de timp, complexitatea vietii urbane si globalizarea accelerata a industriei si comertului fac de multe ori ca vocile distincte ale oraselor sa se piarda in aceeasi mare imensa de sunete cacofonice ale comunicarii globale.

Chiar daca esti Londra sau Paris, Moscova sau New York, Sidney sau Hong Kong este greu sa atragi si sa multumesti pe toata lumea. Poate ca un oras atrage prin confortul locuintelor si a infrastructurii dar este deplorabil ca si conditii de munca sau optiuni de investitii sau educatie… Fiecare oras are o oferta unica, anumite lucruri proprii care il fac atractiv. Aceste diferente specifice insa devin tot mai dificil de comunicat intr-o economie globala. Mai mult ca niciodata orase situate poate la mii de kilometri distanta unul de altul se lupa umar la umar pentru aceleasi resurse, fie ele turisti sau investitori, fonduri guvernamentale sau forta de munca ieftina. In multe cazuri aceasta lupta este una constienta si atent planificata.

In toata aceasta strategie de atragere si retinere, de promovare si prezentare a avantajelor competitive, serviciile de management si planificare ale orasului joaca un rol esential centrat pe gestionarea si comunicarea atractivitatii orasului, valoarea sa cea mai de pret. Ca sa stii sa faci asta bine insa trebuie sa iti cunosti clientii potentiali, adica tocmai pe cei care nu i-ai intalnit poate niciodata dar care cauta tocmai un oras exact asa cum este orasul tau. Cum este orasul tau? Mda, de fapt acesta este primul lucru pe care ar trebui totusi sa il stii…

Tags: , , , , , , , , ,

0 Comments

You can be the first one to leave a comment.

Leave a Comment