Vecini si…prieteni? (I)- brand de oras

ANALIZE — By on at

Cand construiesti brandul unui oras, asa cum este Clujul nu poti sa pornesti de la  zero ci trebuie sa tii cont de realitatile pre-existente. Prima intrebare: “Este Clujul un lider regional veritabil ? “ este o intrebare a la Radio Erevan.  Un “da” optimist urmat de o explicatie destul de pesimista: “Da, Clujul este un lider regional autentic, dar nu primus inter pares, ci un broker regional al puterii centrale. “
De ce nu primus inter pares? Liderii informali sunt alesi din mijlocul semenilor prin calitatile lor intrinseci de conducere si  reprezentare a unor valori si mai ales a unor scopuri. Aceste scopuri, fie ele sociale, economice sau politice, trebuie realizate adeseori prin conflict cu alte grupuri de interese, iar liderul are cel mai mult de pierdut intr-o astfel de situatie, fie prin cantitatea resurselor pe care le pune in joc fie prin calitatea imaginii, a reputatiei pe care risca sa o piarda. Situatia Clujului intr-o atitudine conflictuala cu centrul pentru mai multe resurse si fonduri se inscrie in categoria putin probabilului,  poate si din cauza unor neajunsuri de identitate social-politice dar si a brain-drain-ului chiar catre centru.
Ca este un broker de putere regional este un fapt implinit. Cazul Virgil Pop,  dincolo de valoarea de adevar a acuzatiilor ce i se aduc, simbolizeaza chiar aceasta reprezentare in teritoriu a angrenajului puterii centrale ce are nevoie de “ungeri”  repetate pentru a putea functiona.  Aparatul politic din teritoriu are prin excelenta  menirea, in orice fel de organizare politica, fie ea democratie sau nu, de a canaliza resursele din teritoriu spre puterea centrala care la randul ei ii va recompensa pe “credinciosi” prin slujbe si contracte grase.

dsc06974Numirea in functia de prim ministru a unui clujean vine sa confirme pozitia privilegiata a Clujului in acest sistem de recompensare de la centru. Simplul fapt ca orasul este la originea unor elemente notabile din guvernarea actuala creste considerabil  potentialul de retributie politica a acestui oras.  Putem sa spunem pe moment ca brandul politic care i se potriveste cel mai bine Clujului este acela de broker politic regional in raport cu centrul si nu de primus inter pares in Transilvania.

Tags: , , , ,

0 Comments

You can be the first one to leave a comment.

Leave a Comment