Vecini si…prieteni? (I)- brand de oras
ANALIZE — By on atCand construiesti brandul unui oras, asa cum este Clujul nu poti sa pornesti de la zero ci trebuie sa tii cont de realitatile pre-existente. Prima intrebare: “Este Clujul un lider regional veritabil ? “ este o intrebare a la Radio Erevan. Un “da” optimist urmat de o explicatie destul de pesimista: “Da, Clujul este un lider regional autentic, dar nu primus inter pares, ci un broker regional al puterii centrale. “
De ce nu primus inter pares? Liderii informali sunt alesi din mijlocul semenilor prin calitatile lor intrinseci de conducere si reprezentare a unor valori si mai ales a unor scopuri. Aceste scopuri, fie ele sociale, economice sau politice, trebuie realizate adeseori prin conflict cu alte grupuri de interese, iar liderul are cel mai mult de pierdut intr-o astfel de situatie, fie prin cantitatea resurselor pe care le pune in joc fie prin calitatea imaginii, a reputatiei pe care risca sa o piarda. Situatia Clujului intr-o atitudine conflictuala cu centrul pentru mai multe resurse si fonduri se inscrie in categoria putin probabilului, poate si din cauza unor neajunsuri de identitate social-politice dar si a brain-drain-ului chiar catre centru.
Ca este un broker de putere regional este un fapt implinit. Cazul Virgil Pop, dincolo de valoarea de adevar a acuzatiilor ce i se aduc, simbolizeaza chiar aceasta reprezentare in teritoriu a angrenajului puterii centrale ce are nevoie de “ungeri” repetate pentru a putea functiona. Aparatul politic din teritoriu are prin excelenta menirea, in orice fel de organizare politica, fie ea democratie sau nu, de a canaliza resursele din teritoriu spre puterea centrala care la randul ei ii va recompensa pe “credinciosi” prin slujbe si contracte grase.
Numirea in functia de prim ministru a unui clujean vine sa confirme pozitia privilegiata a Clujului in acest sistem de recompensare de la centru. Simplul fapt ca orasul este la originea unor elemente notabile din guvernarea actuala creste considerabil potentialul de retributie politica a acestui oras. Putem sa spunem pe moment ca brandul politic care i se potriveste cel mai bine Clujului este acela de broker politic regional in raport cu centrul si nu de primus inter pares in Transilvania.
0 Comments
You can be the first one to leave a comment.