Cat de dulce e cafeaua moca?

ANALIZE — By on at

-despre psihologia cumparatorului roman-

Ce este moca? Moca sunt hainele si masinile vedetelor de la Hollywood, casele si vacantele politicienilor romani, micii si berea de partid, mostrele minuscule de la hypermarket, altfel spus lucrurile care se dau gratis. Expresia „e moca” sau „se da moca” este ruda urbana a lui „pe de-a moaca” si, cum „moaca” inseamna „fatza”, o forma initiala a expresiei este cea de „pe ochi frumosi”. Un spirit hatru si inventiv a introdus expresia  in vocabularul urban schimbandu-i forma: acum ”e moca!”

„Stai putin” veti zice,”eu stiam ca moca e ceva legat de cafea!” Cafe mocha este intradevar o varianta de cafea cu lapte la care se aduga ciocolata , deci un lucru cu siguranta dulce. Exista chiar si un tip de boabe de cafea, care au o aroma de ciocolata. Daca ar fi sa ne luam dupa expertii lingvisti „Forma moca constituie de fapt un indiciu cronologic si este un exemplu al reînnoirii permanente a limbajului familiar-argotic” dar nu stiu cat de mult ne-ar ajuta sa intelegem psihologia de consum a unei astfel de substitutii.

In cazul vedetelor de la Hollywood, „cadorisirea” lor cu lucruri moca este  lupta acerba a brandurilor puternice pentru vizibilitate .  Ele incearca sa patrunda in mintea nenumaratilor consumatori tineri drept marca favorita de haine sau bautura racoritoare preferata a putinilor semi-zei in viata, idolii a milioane de tineri cu bugete de cheltuieli din ce in ce mai consistente. Miscarea e una de marketing, oricat de mult ar fi costand aceste cadouri, beneficiile din vanzari si din notorietate pe piata fiind net superioare. Un efect maxim chiar, daca luam in considerare costurile mult mai ridicate ale publicitatii catre un astfel de public tinta. 15% din romani  prefera zaharina in cafea!

[In cazul politicienilor romani, nu imi propun sa fac jurnalism de investigatie, acesta fiind o specie pe cale de disparitie in Romania. Cert este ca, dat fiind un caz ipotetic, o Romanie ipotetica, cu politicieni ipotetici si chiar fictivi, se poate gandi urmatoarea miscare a unor firme ipotetice cu dare de mana. Pentru a-si asigura prezenta preferentiala in mintea politicienilor ipotetici, au construit vile sau au prestat diferite alte servicii care sa le aduca cu siguranta binevointa dezinteresata a zeilor din Olimp.] 100% din cafeaua politica se serveste in continuare cu caimac!

Bucuria intregului popor, micii si berea de partid fac subiectul unor imbranciri, tipete, racnete invalmaseli demne de o cauza mai buna.  Cand se da gratis, dar se da la toata lumea, se aplica regula celui mai puternic si mai ascutit in coate. Important este sa iei si tu cu orice pret, sa te arati demn de o astfel de favoare. „Se da moca!” Micii si berea vor fi cu atat mai gustoase cu cat se amesteca mai tare cu firicelul de sange din buza crapata in urma incaierarii.   Doar 5% dintre romani  consuma in mod regulat cafeaua amara a realitatii!

Mostrele minuscule si gratuite de la hypermarket sunt exemplul clasic al acestui procedeu de marketing, in care ti se ofera sa gusti sau sa incerci lucruri noi in ideea ca iti vor place si le vei cumpara. Atata timp cat „e moca” lucrurile sunt clare: „Eu, Gica, cel mai verde si mai valoros dintre romani, am tot dreptul sa fiu tratat deosebit si sa primesc moca astfel de atentii! Doar sunt cel mai important client din hypermarketul asta amarat!” Cand vine insa vorba de a cumpara, Gica prefera sa treaca la urmatoarea mostra care se da gratis! Pentru 95% dintre romani, cel mai ieftin brand de cafea e cafeaua moca!

A obtine lucruri „moca”  este corolarul principiului ca romanul e un descurcaret din nastere, un versatil care trebuie sa obtina intotdeauna un beneficiu deosebit din „afacerile” pe care le face. Nu conteaza atat de mult calitatea lucrurilor obtinute, atata timp cand acestea nu costa nimic. Din pacate pentru el tot mai multi sunt cei care ii arunca „un moca” dulce pentru a-l ajuta sa inghita pastila amara a costurilor de viata tot mai ridicate. As fi vrut sa concluzionez cu celebra „apa, aerul si fraierul” dar de cand apa e pe bani ma abtin sa fac astfel de remarci. Daca se apuca cineva sa ne vanda si aerul?

Tags: , , , , ,

1 Comment

  1. Criss Blaziny says:

    Criss Blaziny – La vida moca
    stiu ce vrei sa faci da nu prea poti!
    si cum vreau eu , asa vor toti
    tu vrei sa ma arzi moca ? nu esti sanatos?
    da ma cind e moca parca totu-i mai frumos :)

Leave a Comment