Iubirea fara pret…
ANALIZE — By on atPentru mintile luminate din domeniul publicitatii dragostea in diversele ei forme si personificari a fost intotdeauna ideea salvatoare care drege busuiocul oricarui mesaj deficitar. Asta mai ales atunci cand mintile vesnic odihnite din acest domeniu sunt in criza acuta de idei. Pare ca totul in lumea ireala numita “Publicitate” se rezolva prin iubire. Totul poate fi iubit, chiar si sabotii de la Nurse Mates pe care ii poarta infirmierele prin spitalele americane si care par sa afirme ca nu poti sa traiesti fara sa iti iubesti meseria: Live you life. Love your job. Cu siguranta ca baietii veseli care au facut sloganul asta nu au auzit de Romania si de conditiile mizere de lucru din spitalele romanesti (cu halate si saboti second hand). Sau poate ca nu poti sa traiesti cu adevarat daca nu iti iubesti sabotii?
Nu neg ca relatiile de iubire dintre noi si obiecte au o istorie lunga si zbuciumata, chiar daca marea noastra majoritate inca preferam sa iubim, dupa caz, familia sau persoane de sex opus cu care avem afinitati reale. Sau cel mult animalul de companie de care ne-am atasat atat de mult si caruia putem sa ii “marturisim iubirea” in modul cel mai elegant cu putinta, chiar prin cateva bucatele de carne gustoasa de la conserva marca Sheba, acum scoasa din productie de catre regele batoanelor de ciocolata Mars: Sheba. To say I love you. Cu siguranta ca cei carora creaza sloganul din puritatea mintii lor le-a placut intensitatea iubirii si taria ei asa ca au zis ca e usor sa o asocieze cu culoarea neagra si senzatia fierbinte, neurostimulatoare a cafelei: Sanka…Everything You Love About Coffee si Moccona. For lovers of coffee. O mica problema: amandoua brandurile sunt cafele instant care poate ca sunt usor de preparat dar nu la fel de usor de iubit!
Situatia in care te indragostesti de propriul tau card de credit, fie el Visa Visa. Love every day pare sa fie mai aprope de relatia noastra reala cu obiectele, aceea de atractie si repulsie, de dependenta si subminare a liberului nostru arbitru. Mecanismul psihologic la care se recurge este unul relativ simplu si legendele urbane din lumea publicitatii sustin ca nu a dat gres niciodata. Cuvantul “iubire “ evoca sentimente de afectiune si caldura sufleteasca ce sunt imediat transmise si poiectate pe obiectul care insoteste cuvantul iubire. Mai mult reactia la acest cuvant este de-a dreptul fiziologica si naste instant din partea consumatorului dorinta de a avea si poseda obiectul. Mai sa fie! Oare asa este si in cazul liniilor aeriene Delta Airlines care afirma ca We love to fly and it shows? Cam greu sa le imparasesti sentimentele la 6000 de metri altitudine cand speri din tot sufletul ca viata ta depinde mai degraba de aptitudinile pilotului decat de pasiunea lui amoroasa pentru zbor. Si apoi te intrebi de unde stiau ei, inainte sa te urci tu in avion ce o sa gandesti abia dupa ce te-ai dat jos din avion, asta daca nu ti-au ratacit bagajele: You’ll love the way we fly!
Bineinteles ca din panoplia obiectelor de care publicitarii isi doresc cel mai mult sa ne indragostim si asta mai ales din cauza bugetelor imense de publicitate puse in joc nu puteau sa lipseasca masinile. Nu una sau doua ci patru dintre cele mai cunoascute branduri si-au incercat norocul in iubirea dintre motorul cu ardere interna si fiinta umana. Honda nu a fost sigura ce se intampla cu ea de la o vreme si si-a dat cu presupusul ca It must be love la clientii americani desi la o analiza mai atenta strategia de pret si consumul optim au impus-o pe puternica piata americana. Cei de la Chrysler au facut un adevarat salt pe loc al mintii cand au trecut la Drive & Love si apoi la Drive = Love gandindu-se mai degraba la scaunele din spate spatioase si incapatoare care ar putea materializa astfel de sentimente decat la pretul ridicat si la fiabilitatea redusa a masinii. Volkswagen, in plina scadere a vanzarilor, a gasit cel mai slab argument pentru o iubire de durata: For the love of the car. Asta e un fel de a spune ca daca te-ai indragostit deja de brand e bine caci altfel altceva mai concret si mai real ei nu pot sa iti ofere. Cei de la Toyota care au intrat pe piata americana prin usa din dos a masinilor mai mici si mai ieftine din prima criza a petrolului au trecut direct la autoeroticism batandu-se singuri cu mana pe umar, daca altcineva nu se gasea sa ii bage in seama la inceputul anilor ‘90: I love what you do for me – Toyota! In urma ultimelor probleme de la Toyota mesajul lor publicitar ar putea suna: “Do you still love me?”
Si sa nu uitam ca iubirea trece prin stomac asa ca cei de la McDonalds au facut de-a lungul vietii brandului lor nu unul ci doua slogane-indemn de iubire intre om si fast-food: We love to see you smile si mai nou I’m lovin’ it. Iubire pe foarte repede inainte daca ma intrebati pe bine si foarte ieftina pe deasupra. Iar cei de la Burger King, copiatori fideli intrutotul nu s-au lasat mai prejos si au facut si ei un slogan lung si plicticos despre iubirea dintre om si bucata sa de carne tocata si prajita: America Loves Burgers and We’re America’s Burger King! Wow! Frumos silogismul pacat ca nu ajungi la concluzie pana cand termini meniul de 99 de centi! Mai nou insa nu poti sa mananci nimic fara sa radiezi iubire in toate felurile si chipurile cele mai nastrusnice. Se pare ca Unilever nu putea sa plaseze in stomacurile noastre un produs mai putin natural decat “margarina moale non-hydrogenata din ulei de soia” Imperial daca nu ne indemna sa iubim fiecare bucatica din ea: Imperial. Love Every Bite.
Mai mult unul dintre conglomeratele multinationale din industria moraritului si panificatiei nu poate sa doarma noaptea linistit daca nu este convins ca iubim de-a dreptul unul dintre miile sale de produse si ne indeamna sincer sa iubim painea sa Kingsmill: Love bread. Love Kingsmill! Situatia devine putin macabra atunci cand omuletul din coca de la la Pillsbury, unul dintre nenumaratele branduri ale gigantului din domeniul alimentar General Mills afirma sus si tare ca dragostea nu trece numai prin stomac ci mai ales printr-un cuptorul ferbinte: Nothin’ says lovin’ like somethin’ from the oven. O data trecuta prin aparatul digestiv destul de complex al lui Homo Sapiens Sapiens iubirea nu poate sa ajunga in cele din urma decat in partea posterioara unde hartia igienica te ajuta inca o data sa iti marturisesti iubirea cu sloganul: Velvet. Love your Bum.
Cel mai elocvent exemplu pentru ce poate sa inseamna iubirea pentru publicitari este chiar videoclipul folosit pentru sloganul Kandia cu dragoste unde productia de ciocolata este simbolizata prin scene cu continut sexual explicit, ecuatia dragoste=sex fiind de-a dreptul una grafica si univoca. Mai ramane ca ideile deosebite ale publicitarilor sa mute dragostea lor de duzina pe scena reclamei politice sau a lobby-ului industrial si sa ne trezim maine-poimaine cu vreun slogan gen: Nutzi for the love of Base! sau Love your country pay your taxes! cantate simplu pe muzica de la Holograf.
Tags: cafea, fast food, iubire, masini, paine, publicitate, reclame, slogan
0 Comments
You can be the first one to leave a comment.