O Zaraza, doua Zaraze!
ANALIZE — By on atPe vremea cand SC Murfatlar SA era inca IAS Murfatlar pe eticheta sticlei de vinars de Murfatlar scria “vinars obtinut din distilat de vin invechit preparat dupa metoda” si cu litere rosii si mari “Cognac”. Termenul coniac sau cognac este o denumire de origine controlata fiind rezervata doar producatorilor francezi de distilat din vin din regiunile Charente si Charente-Maritime unde acesta se produce de mai bine de 300 de ani. La fel este denumirea pentru armagnac, mai putin cunoscut dar mai vechi datand din secolul XIV in regiunea Gascogne. Echivalentul romanesc al denumirii de “cognac” este “vinars”.
Rebrandul Vinarsului de Murfatlar apare pe fundalul unor diferentieri valorice atat in randul producatorilor cat si a cumparatorilor pe piata bauturilor alcoolice din Romania. Lipsa unei categorii puternice de cumparatori medii ii impinge pe producatorii spre extremele “low” si “premium” ale gamei de produse comercializate. Desi cumparatorii din categoria “low” reprezinta marea masa a consumatorilor, sensibilitatea lor crescuta la pret precum si indiferenta lor totala fata de un anumit brand, muta lupta producatorilor autohtoni pe segmentul “premium”.
Tentatia de a folosi termenul coniac a fost destul de mare la noi la fel ca si in alte parti si atat timp cat nu a exista o legislatie clara in domeniu denumirea de coniac a aparut pe diverse sortimente de bauturi. Desi coniacul este un distilat de vin produsele de calitate inferioara folosesc fie un amestec de distilat de cereale cu distilat de vin fie direct un distilat de cereale. Piata bauturilor alcoolice este o piata in care brandul si provenienta controlata asigura producatorilor un venit net superior. Nu sunt putini aceia care in cautarea unui castig usor imita, fie contrafacand direct cele mai vandute marci din aceasta categorie, fie folosind asemanari de aspect sau de denumire pentru a-si vinde produsul.
In noiembrie 2005 are loc rebrandul vinarsului de Murfatlar in Zaraza, pe sticla continuand sa apara si denumirea Murfatlar. Produsul este vandut, in functie de vechime, pe 3 categorii: 3 stele, 5 stele, 7 stele. Pretul il claseaza in categoria bauturilor alcoolice premium la concurenta cu marcile locale consacrate din aceeasi categorie: Brancoveanu, Alexandrion, Miorita, Jidvei. Campania de pomovare care insoteste (re)lansarea accentueaza pastrarea produsului si a calitatii acestuia sub noul nume.
Elementele de design al sticlei, valoarea ridicata de brand a producatorului precum si tonul contradictoriu dar atractiv al mesajelor publicitate au contribuit la succesul acestui rebrand. Acest succes se regaseste bineinteles in vanzari. Pentru 2006 compania anunta venituri din vanzarea Zaraza de 3,1 milioane euro, in 2007 de circa 4,2 milioane euro iar in 2008 de 5,8 milioane euro.
Denumirea Zaraza provine de la o romanta din discografia lul Cristian Vasile, un faimos trubadur al Bucurestiului interbelic. Sursa acestui cantec este un tango uruguaian omonim. Acest cantec a creat in timp in imaginarul colectiv un personaj feminin fictiv cu numele Zaraza, a carei imagine are note de femeie seducatoare si fatala. Aceasta imagine a fost preluata de Mircea Cartarescu in cartea sa “De ce iubim femeile” si relatata sub forma unei legende cu iz de adevar. Desi cantecul Zaraza a existat in realitate, chiar in mai multe limbi, femeia Zaraza este mai degraba o mistificare.
Numele Zaraza face trimitere la un nucleu dur al imaginarului colectiv urban care s-a format prin intermediul unor procese specifice: personajul feminin al unui cantec de succes devine “real” prin circularea unor legende cu iz de adevar despre interpretul acestui cantec si presupusa lui iubita. La fel ca si in multe alte cazuri conotatiile afective puternice ale unei astfel de structuri imaginare se construiesc in jurul unor echivocuri de identitate si a transferurilor de calitati care au loc intre elementele legendei, caracterisitici definitorii ale imaginarului colectiv. Brandul de la Murfatlar capitalizeaza pe aceasta dinamica afectiva si pe legenda care se naste din echivocul unei “istorioare”.
Tags: cognac, denumire de provenienta controlata, imaginar colectiv, Murfatlar, piata bauturilor alcoolice, pozitionare, rebrand, romanta, strategie de marketing, vinars, Zaraza
2 Comments
Buna ziua, de ceva timp am intrat in posesia unor astfel de sticle de Cognac Murfatlar din anul 1991, stie cineva cam ce valoare au in zilele noastre? Din cate stiu produsele alcoolice nu se invechesc ci devin mai bune odata cu trecerea timpului. Stie cineva unde as putea sa le vand? Daca ar putea cineva sa ma ajute as fi foarte recunoscator. Va multumesc.
Intamplator mai am si eu prin colectie ceva sticle cu aceeasi vechime. Sincer asa ceva nu se merita sa vinzi. Daca mai astepti cativa ani e posibil sa le vinzi la licitatie pe sume foarte consistente. Eu sunt de parere ca nu merita vandut.