Sa se taie marketingul!
OPINII — By on atFaptul ca criza ne-a prins pe nepregatite este deja o constatare de bun simt. Pacat ca bunul simt se opreste aici si nu ne ajuta sa vedem mai departe de vaicareli sau de planurile de austeritate prost intocmite si slab implementate. “Sa se taie, sa se reduca, sa nu se cheltuie” este mantra pe care o repeta zilnic toti managerii scoliti in economia dura a capitalismului salbatic din ultimii 20 de ani. Ok, si ce rezolvati? Daca au scazut vanzarile si clientii va ocolesc cu mare sarg cum va ajuta afacerea faptul ca reduceti din cheltuieli? Downsizingul nu este ok daca se face doar in ograda proprie, sacrificand gainile slab ouatoare pentru cele mai productive. Ce te faci atunci cand nu iti cumpara nimeni productia de oua?
Renuntarea la marketing si publicitate in perioadele de criza este solutia cea mai simpla pentru cei care de obicei si pun semnul egal intre ele. Oricum pentru cei mai multi dintre managerii sau proprietarii de afaceri marketingul este o chestie complicata, neproductiva si pe deasupra si costisitoare. Ce sa te faci cu cele 50 de pagini ale raportului de audit, cu cele 100 de pagini ale analizei de piata sau cu ditamai 150 de pagini ale strategiei de marketing ale firmei tale? Sunt pline de chestii tehnice pe care fie ca nu ai timp, bani sau personal sa le implementezi fie nu le intelegi pe deplin rostul sau aplicatia practica? Si pe deasupra te mai costa si o groaza de bani? Mai bine sa se taie!
Si totusi, daca ar fi sa se reduca tot marketingul la o chestie mai simpla si mai pe intelesul tututor atunci semnul egal s-ar pune altundeva. Marketingul orienteaza firma catre piata, catre client, ajuta afacerea sa mearga dupa acesta prin cotloanele unde s-a ascuns tipand ca din gura de sarpe ca nu mai are bani. Marketingul reinventeaza afacerea, o face din nou atractiva pentru client. Si asta nu numai prin artificii de publicitate ci prin efortul dur al reinventarii produselor, al optimizarii costurilor de distributie, al regandirii unui pret care sa fie acceptabil de catre cumparator dar sa nu aduca afacerea in faliment.
Bineintele ca orice manager si om de afaceri poate sa faca lucrurile acestea pentru afacerea lui. Sau macar poate sa incerce! Un singur lucru ar avea totusi de retinut de la acesti multi si binevoitori consultanti de marketing: in perioadele de criza au reusit tocmai cei care au avut o strategie! Cei care au avut curajul sa treaca dincolo de calculele marunte ale supravietuirii, cele care de fapt duc la o moarte prin inanitie a afacerii! Strategia inseamna analiza a concurentei, evaluare a pietei, audit al firmei, planificare in timp si bugetare a efortului financiar! Tocmai acele elemente atat de ne-necesare si costisitoare de care povesteam mai sus!
Tags: afaceri pe timp de criza, analiza de piata, criza, raport de audit, reducerea cheltuielilor, strategie de marketing
0 Comments
You can be the first one to leave a comment.