Sexul vinde sau sexul se vinde

ANALIZE — By on at

Schimbari minore dar cu conotatii majore. De cand cu goana politicienilor dupa rating, sub auspiciile apropiatelor alegeri, ne-am ales si cu ideea dezvoltarii sau, ma rog, a legalizarii celei mai vechi meserii din lume. Motiv de polemica si de zvonuri. Dincolo de argumentele, oarecum evidente, ale lansarii unor astfel de idei in preajma alegerilor, sexul a fost de departe cea mai dezbatuta, controversata, uzitata idee de-a lungul timpului. Si fie ca a vandut, fie ca a fost vanduta, marketingul a jucat un rol important.

Sa le luam pe bucati:

Sexul vinde

Strategiile de marketing ale multor firme au avut in campaniile de promovare insinuari legate de sex, bazandu-se atat pe atragerea atentiei cat si pe mentinerea ei pe toata durata transmiterii mesajului. Cu toate acestea chiar daca atrage atentia, utilizarea conotatiilor sexuale nu este intotdeauna cea mai potrivita alegere si pentru a vinde un produs. Timpurile in care „orice reclama e reclama” au cam apus, iar alaturarea unor concepte sexuale cu produse diametral opuse (sau nepotrivite) poate distruge mai mult decat construieste.

Exemple pro si contra (la alegere):

Cu o arie de difuzare axata majoritar pe afise in baruri sau reviste, vodca bulgareasca Flirt Vodka a starnit un interes major la vremea respectiva (si inca il starneste). Desi mai mult decat explicita, natura reclamei a testat limitele bunului simt, depasindu-le cu brio, dar, cu cresteri de vanzari. Strategia de promovare a urmat si dupa aceasta reclama aceleasi tipar al sexului care incita, provoaca… si… in final, vinde!

Puma a avut si ea (desi a negat vehement) una din cele mai virale campanii de promovare. O poza provocatoare ce s-a perpetuat printre atasamentele e-mailurilor acum vreo 6 ani. Unii suspecteaza reactia, oarecum intarziata, a celor de la Puma si amenintarile cu actiuni legale impotriva celor ce promoveaza imaginea, ca si o reactie menita a provoca tocmai opusul… adica transmiterea virala a imaginii prin e-mailuri… acel buzz marketing vizat de multi, dar atins de putini.

Pana si hartia igienica poate capata accente sexy! Sau nu?! Pentru mine nu e neaparat cea mai potrivita abordare… dar asta a fost alegerea celor de la Renova.

Chiar si Microsoft a avut tentative:

Un studiu facut de o universitate din Marea Britanie a demonstrat, deloc surprinzator, faptul ca barbatii isi amintesc mai des decat femeile brandul unor produse ale caror mesaje publicitare contineau imagini sexuale. De fapt, femeile din studiu au fost mai degraba descurajate de continut sexual din campaniile de publicitate. Astfel, segmentarea publicului tinta joaca si aici un rol insemnat. Cui te adresezi si ce mesaj doresti sa transmiti e cel mai important lucru in alegerea unei campanii publicitare, dincolo de a atasa brandului un mesaj sexual care „vinde”. Nimic nu mai vinde oricum! Atragerea atentiei poate ramane doar cu atat… crearea unei starii de curiozitate, fara a genera impulsul final al cumpararii.

Sunt sigur ca v-ati prins intr-o secunda ca reclama era pentru un ansamblu rezidential. Cum nu?! :)

Sexul se vinde

Dincolo de legalitate, moralitate sau cadru (ne)organizat, sintagma sexului care se vinde are la randul ei diverse strategii de promovare. De la imbracaminte sumara si pana la facutul cu mana discret dupa soferi, prestatoarele de pe margini de drumuri au si ele un arsenal de mesaje publicitare menite „a vinde”. Criza a facut chiar si bordelurile din Germania sa se gandeasca la adoptarea de strategii de marketing pentru atragerea clientilor. De la oferte de genul „platesti odata si stai o noapte intreaga” si pana la acordarea de reduceri, nemtii, mai liberali in ceea ce priveste aceasta „industrie” si-au adaptat mesajele publicitare in concordanta cu nevoia de atragerea a mai multor clienti.

Dar, ideea de baza ramane. Marketingul joaca un rol important fie ca se doreste ca sexul sa vanda sau sa fie vandut. Ce mai?! Pana si casatoria implica o cercetare anterioara de piata ce rezulta intr-o segmentare clara a publicului tinta :) (D.L.)

Tags: , , , , , , ,

2 Comments

  1. Fix Up says:

    By raluca crisan, September 29, 2009 @ 5:54 pm

    a. am vazut mult timp in Cluj (nu stiu daca mai este si acuma) un outdoor cu o tanti dezbracata. era reclama la simsons – faianta (desi s-ar putea sa ma insel, chit ca am vazut de zeci de ori panoul – apropo de legatura reclamei cu produsul). cit de eficienta poate fi o asemenea campanie?
    b. ca sa fim in ton cu vremurile – cum si cu cit crezi ca ar afecta rezultatul alegerilor din noiembrie o campanie agresiva, pozitiva, bazata pe sex?

  2. Fix Up says:

    By Fix Up, October 1, 2009 @ 12:10 pm

    a) Avand in vedere faptul ca in cele mai multe cazuri femeile ajung sa fie factorul decident in alegerea modelului de gresie si faianta…chiar nu cred ca e cea mai buna alegere pt o reclama… la fel cum o femeie sumar imbracata, invelita in perdele…nu o sa duca la vanzarea perdelelor respective :)

    b) Nici cum… la cat de pestrita e viata politica in Romania, nu ar mai iesi cu nimic in fata o astfel de campanie. Pe de alta parte… e cred ca si un sentiment de obisnuinta… cu scuzele de rigoare pt limbaj…dar ne-am obisnuit deja sa ne simtim luati pe la spate de clasa politica. Dupa cum zicea si Tanase:
    “Pleaca-ai nostri, vin ai nostri!
    E sloganul cunoscut;
    Iarasi am votat ca prostii.
    Si cu asta ce-am facut?”

Leave a Comment